vrijdag 18 december 2009

Katherina

Het valt op zo'n sneeuwdag dan wel niet mee er te geraken, maar het gedoe is de moeite méér dan waard. Ik heb het over de tentoonstelling 'De wereld van Katherina. Devotie, demonen en dagelijks leven in de 15e eeuw', in Museum Het Valkhof in Nijmegen. Heel heel heel mooi. Hóe mooi kwam eigenlijk nauwelijks over in het nummer van Kunstschrift. Die reproducties waren zo'n slap aftreksel van de echte bladen!

Het zijn hele kleine bladen, A6-formaat, met een enorme rijkdom aan de meest fantastische afbeeldingen. Je kunt alle details met het blote oog nauwelijks zien, bij elke getoonde pagina hangt dan ook een loep, maar hoe die Meester dat geschilderd heeft? Het is heel erg geestig. Elke pagina (perkament) ziet er uit alsof die weken compositie en vervolgens uitwerking heeft gekost.

De introductie in de vijtiende eeuw, de tijdgenoten, de kleren, de kastelen en de bijbels uit die tijd geven een beetje een kader waarin je dit moet bekijken. De begeleidende teksten aan de wand en in de audiotoer geven steeds voldoende informatie om deze veelheid aan beelden en werelden een béétje ene plek te geven. Gaat dat zien.

Ben als sinds ik de aankondiging van de tentoonstelling las geintrigeerd door het woord 'getijdenboek'. Het is iets middeleeuws, het bevat manieren om te reflecteren over de dagelijkse werkelijkheid. Het heeft nadien weinig navolging gevonden, tenzij je 'bijbelse dagboekjes' zo zou willen zien. Maar die bedoel ik niet. Op de een of andere manier zou ik wel zoiets willen maken, met dagelijkse schetsjes en kleine mooie teksten. Maar geen dagboek-gejeuzel. Een blog is ook zoiets, maar hangt meer aan de waan van de dag. Op internet vind ik een Getijdenboek van de Duitse dichter Rainer Maria Rilke (net verschenen bij Ten Have). Dat is auf Deutsch ook verschenen bij het project Gutenberg en misschien wel als gratis e-book te downloaden. En een Getijdenboek van Harry Mulisch, een fotoboek. In Bobby's boekenkast staat het prachtige Mein Stundenbuch, 167 Holzschnitte van de Vlaamse graficus Frans Masereel.

Geen opmerkingen: