vrijdag 8 juni 2012

Bruggen

De werkzaamheden aan de Schellingwouderbrug en de Amsterdamsebrug, waardoor ik aldoor ver om moet rijden, blijken gevolg te zijn van een groot Plan van Rijkswaterstaat. Het plan heet KARGO (Kunstwerken Amsterdam-Rijnkanaal Groot Onderhoud) en betreft de renovatie van acht stalen boogbruggen.

De renovatie van de Amsterdamsebrug houdt in dat de stalen boogconstructie versterkt en geschilderd wordt en dat er groot onderhoud gepleegd wordt aan de betonnen ‘aanbruggen’. Ook wordt de Amsterdamsebrug hóger, zodat er vierlaagse containervaart onderdoor kan. Voor de veiligheid worden het (inderdaad veel te smalle) fiets- en voetpad verbreed en komt er een duidelijker onderscheiding van de rijstroken. De noord- en zuidzijde van de brug krijgen zogenoemde ‘luie trappen’.

De veranderingen aan de Schellingwouderbrug zijn nog ingrijpender. Dat gaat volgend weekend gebeuren, zo lees ik in een schrijven van de Rijkswaterstaat. Die brug krijgt ook een nieuwe boogconstructie.

Leuk voor de topokennis: Het project betreft acht bruggen. De andere zijn de Weesperbrug, de Loenerslootsebrug, Breukelerbrug, Jutphasebrug, Overeindsebrug en Schalkwijksebrug.

Geen opmerkingen: