zondag 10 juni 2012

'Mooischrijverij is mij vreemd'

Terwijl Bobby de tweede helft van Duitsland-Portugal kijkt lees ik weer een boek: een dunnetje voor in drie kwartier: 'Ooggetuige' door Simone van der Vlugt - geschenkboek tijdens de Maand van het Spannende Boek, Het gaat over een slechtziende jonge vrouw die (oog)getuige is bij een roofoverval bij een juwelier, waarbij de juwelier het loodje legt. Meestal weiger ik die geschenken, omdat ze mij doorgaans niet boeien. Wat moet je met al die ongevraagde cadeaus? Maar het was Tekla te Hoofddorp die het me gaf. Stralend stopte ze alle cadeaus in een tasje. Ik kon geen nee zeggen. Thuis ging alles linea recta de papierbak in, alleen dit boekje niet. Vinnie had al gewaarschuwd dat 't erg was.

Dat ze zoiets een literaire thriller durven te noemen. Het is gewoon slecht geschreven. Er staan nog net geen taal- of grammaticale fouten in, maar ook geen enkel stilistische vaardigheid. Nooit eerder las ik een Simone van der Vlugt, en dat ga ik denk ik ook nieuw gauw weer doen. Op grond van dit boek is het mij een raadseldat zij zo populair is en een van de pijlers van het fonds van die uitgeverij. In het thrillermagazine dat ook mijn tasje werd gestopt staat te lezen dat Van der Vlugts kwaliteit is dat ze op het niveau van de gewone mensen staat en schrijft, van de RTL-kijkers. 'Mooischrijverij is mij vreemd'. Ze heeft zich een of twee middagen laten voorlichten over de wereld van slechtzienden, maar als die aspecten kloppen, dat is niet genoeg voort een goed spannend boek mee. Ze zou echt wel wat mooischrijverij mogen leren en oefenen.

Voor wie niet EK kijkt: Duitsland-Portugal wordt 1-0, wat het vervolg voor 'onze jongens' niet veel gemakkelijke maakt

Geen opmerkingen: