zondag 12 oktober 2014

Gymnopedie

Het nieuwe pianoboek blijkt ook een pagina Satie te hebben: Gymnopédie nr. 1 Dat is me een partij mooi. Daar kocht in mijn eerste studiejaar een dubbelelpee van. Fantastisch vond ik het, ik die opgegroeid was met orgelwerken.

Op een website genaamd Voortschrijdende inzichten staat allerhande wetenswaardigs over dit waanzinnig populaire nummer: 'Op Spotify vonden  we 63 uitvoeringen van de Gymnopédie no.1; een aanzienlijk grotere steekproef dan de vorige keer (dat waren er 25). We constateerden al in 2007 dat de Gymnopédie no.1 (maar ook 2 en 3) zich leent voor allerlei kleffe toestanden. Dit bleek inmiddels nog veel grotere vormen te hebben aangenomen. Zo vonden we de 'Gymnopédie no.1' onder andere op verzamelwerken met titels als Classical music for you and your dog, World's greatest wedding music', Music for dinner at home, Orgel lullaby for baby, Satie with ocean sounds, Meditation. 111 pieces of classical music to ease you, Through a dog's ear. Volume 1. Music to comfort your elderly canine, Classical stress relief' en A bride's guide to wedding music

En: 'De makers van de website www.moov.nl stelden ooit een paar vragen aan actrice en zangeres Georgina Verbaan. Op de vraag: 'Wat is je favoriete nummer en wanneer zet je dat meestal op?', antwoordde de ster geheel onbevangen: 'Satie met het nummer Gymnopédie no.1 werkt erg goed wanneer ik aan het schoonmaken ben!' En voegde zij er nog snel aan toe: 'Ook Pennylane van The Beatles maakt me erg blij.' De verschrijving Pennylane schrijven we overigens maar op het conto van de redacteuren. Georgina geeft hier op een openhartige wijze uiting van het feit dat de eerste Gymnopédie van de Franse componist Erik Satie overal goed voor is.'

Satie (1866-1925) componeerde volgens het principe van de bouwdoos, waarmee hij het probleem van zijn geringe muziektheoretische kennis omzieilde. Hij gebruikte geprefabriceerde elementen, die hij onafhankelijk hanteerde van parameters als melodiek, ritme en harmoniek. Zonder vaste reeks, vrij inwisselbaar en herhaalbaar, volledig of gedeeltelijk, kon ieder van deze elementen op verschillende toonhoogten aaneengeschakeld worden, zodat een neutrale leidtoon en een statische klankband ontstaat. 

Geen opmerkingen: