vrijdag 3 oktober 2014

Joie de vivre

Raoul Dufy, daar houd ik al heel lang van. Zijn werk leerde ik ca 25 jaar geleden kennen in de lijstenmakerij van Ex, die toen nog meer een kunstkaarten en -posterwinkel was. Dufy was/is licht, luchtig, vrolijk, zomers. Joie de vivre. Maar het was zo licht dat het bijna geen kunst was, dacht ik soms. 

Duizenden schilderijen en aquarellen heeft hij gemaakt. Variaties op een paar thema's. Sommige werken zouden bijna wel behang kunnen zijn. Op misschien een paar schilderijen na heb ik weinig echt werk van hem gezien.

En nu dan een grote tentoonstelling in het Singer Museum. Daar moet ik dan maar naar toe. Want echt werk is wel heel anders dan prentjes. 'Voor het eerst sinds 1960 in Nederland,' schettert de marketing. Dufy heet een fauvist, lees is nu, net als Matisse en Picasso. De wilde penseelstreken en de heftige kleuren. 

Het is véél. Heel mooi. Als ik dit zie zou ik eigenlijk wel vrijer willen tekenen dan ik doe. Out of the box, het hoeft niet te lijken.

Geen opmerkingen: