woensdag 23 december 2015

Afscheid

Een lange dag werken en dan hoestend en proestend gestrekt op de bank. Zo is het leven heen ten dage. Een boek lezen is er echt niet bij, want mijn ogen en oren zijn overgevoelig. Gelukkig kan ik nog wel over een boek bloggen. Immers: het jaarlijkse leeslijstje staat er weer aan te komen en daar is weer de angst dat ik niet genoeg en niet interessant genoeg gelezen heb. En of ik alle boekberichten wel getagd heb. Veel tentoonstellingen heb ik niet bezocht dit jaar. Wiens oordeel vrees ik eigenlijk? Voer voor psychologen.

Vóór de megaverkoudheid las ik dus Afscheid voor beginners van Anne Tyler. Een heel mooi, ontroerend boek. Een man, jaar of veertig, gedeeltelijk gehandicapt, verliest zijn vrouw nadat een boom uit hun tuin op hun serre gestort is. Hij werkt in de uitgeverij van hun familie, waar zijn bazige zuster de scepter zwaait. Ze geven boeken uit van auteurs die daar zelf voor betalen. Hij gaat bij zijn zus wonen, want hij verdraagt het huis niet. Zijn overleden vrouw verschijnt af en toe aan hem, loopt stukjes met hem mee op straat.

Geen opmerkingen: