vrijdag 25 december 2015

Over tekenaars

Impulsief gekocht van de week: Over tekenen en over de natuur van Peter van Straaten. Het zijn tenslotte thema's die me bezighouden. Vogels heb ik nog niet veel gedaan, maar dat zou ook kunnen. En hij schrijft erg goed. Ik weet eigenlijk niet wat ik verwachtte, misschien een exposé over zijn tekenkunsten, zijn werkwijze, een kijkje in zijn geest, maar dat is her niet. Het is een verzameling korte columns uit de krant. Kleine anekdotes over zijn universum, die vooral bestaat uit tekeningen en tekenaars. Hoe hij - bijvoorbeeld -  op bezoek gaat in New York bij de agent van Jo Spier, in de hoop dat hem een doorbraak wacht in de USA. Maar de agent vindt zijn werk niets, veel te somber, en blijkt er ook niet van op de hoogte dat Jo Spier overleden is.  Als ik op de iPad alle tekenaars en hun werk opzoek die hij beschrijft dan wordt het boek wel steeds leuker.

Geen opmerkingen: