vrijdag 4 december 2015

Het Syrië van Assad

Bobby is naar zijn moeder. Ik kan een avond miezemuizen en zappen op de bank. 

Zo kijk ik op NLZiet naar een VPRO-documentaire: 'Het Syrië van Assad' van een Amerikaanse journalist met een filmer, die wil begrijpen dat Syriërs aan de kant van Assad vechten. De werkelijkheid is altijd genuanceerder dan wat de media tonen.

Hij probeert contact te krijgen met relevante personen en partijen, en filmt vanuit de auto en op straat. Voor ons is Assad de ultieme bad guy, maar als je hiernaar kijkt dan zie je toch wat anders. In het deel van Syrië dat nog onder Assads regime leeft functioneren de maatschappij en overheidsdiensten redelijk gewoon. Voor zover dat kan in een land in burgeroorlog. Het lijkt een open maatschappij met ook plek voor het moderne leven. Hippe jongeren, westerse kleding, feestjes. Ook in Syrië is veel grote vluchtelingenopvang waar mensen bivakkeren die gevlucht zijn voor IS. Wij geven ons land niet weg aan die terroristen, zeggen ze. En als je kijkt naar de situatie in Libië, Irak en Afghanistan, dan zou dat ook wel eens een beetje waar kunnen zijn. Wie ben ik? Ik kan de berichtgeving niet overzien en beoordelen, maar dit lijkt mij een heel relevante uitzending.

Geen opmerkingen: