maandag 28 december 2015

Kirchner

Het Singer Museum heeft weer zo'n tentoonstelling waar je meteen naar toe wilt: 'Kirchner, paradijs in de bergen'. Een echte zondag Derde Kerstdag dagbesteding. Ik heb wel een béétje beeld bij Kirchner, grove houtsnedes, danse naakte dames, landschappen met het grote gebaar, expressionistisch, maar het beeld is toch niet zo ingevuld. 

Met mij waren er uiteraard honderden mensen bij die tentoonstelling. Tegenwoordig neem ik een audiotour bij de tentoonstellingen, en dat doet iedereen, dus je hebt nu het merkwaardige fenomeen dat mensen voor een schilderij alle kanten op staan te kijken, bijvoorbeeld naar het plafond, terwijl ze naar hun audiotour luisteren.  

Centraal in deze tentoonstelling staan zijn jaren in Davos, hoewel ook jeen zaal gewijd is aan het wilde jonge leven in Berlijn, met veel naakte dansende vrouwen in zijn atelier. Maar dan de komt de Eerste Wereldoorlog, en hij meldt zich voorilitaire dienst. Wat hem overkomen is weet ik niet, maar al snel vertrkt hij met een oorlogstrauma naar een sanatorium in Zwitserland. 

Hij houdt niet van het sanatorium, verhuist met een verpleegster naar een apart huis, en dan komt zijn vrouw Erna over, maar ook een danseresje. Deze niet al te volledige feiten hoorde ik op de audiotour of las ik in de bijschriften bij de schilderijen. Ook dat hij erg van de knoestige Zwitserse boeren hield, die wat standvastiger van karakter zijn/waren dan de nerveuze stadse types. Veel vrij naakt in de natuur dansen was er niet meer bij. 

In zijn dagboeken schreef hij welke kleuren hij allemaal zag. Vertelt de audiotour. Dat vind ik nou een mooi onderwerp voor een dagboek, vooral omdat ik zelf over heel andere dingen schrijf als ik al ooit dagboek schrijf. Maar men kan ook over kleuren schrijven, inderdaad.

De Zwitserse landschappen zijn heel indrukwekkend. En zijn portretten van de knoestige Zwitsers.

Je wilt er toch wel meer van weten eigenlijk. Er is ook een schilderij van zijn vrouw Erna voor het raam, waar bij staat dat zij vaak depressief was. En dat hij er in de jaren dertig op aangedrongen had dat ze samen zelfmoord zouden plegen, maar uiteindelijk heeft hij het alleen gedaan, in 1938. Erna overleefde hem tot 1945

Geen opmerkingen: