woensdag 30 december 2015

OV-fiets (1)

In de lege dagen tussen Kerst en Oud&Nieuw heb je de tijd klusjes op te pakken waar je normaal niet aan toe komt. Zo lijkt het me al een tijd een goed idee om een abonnement op de OV-fiets te nemen. Mensen zijn daar enthousiast over. Ik zie er vooral tegenop en ga dan tobben over wat er mis kan gaan. 

Eerst moet je je aanmelden via internet. Je geeft al je namen en nummers op en betaalt 10 euro. Die hebben ze alvast binnen. Nu moet het werken. Ik heb in het leven veel pasjes meegemaakt die níet werkten, waardoor ik helemaal schrap sta. Het ergste in dit kader was een pasje op een Zweedse camping waarmee je én door het toegangshek kon en warm kon douchen. Stelt u zich voor: je staat in de rij voor de douche, ben je eindelijk aan de beurt, kleed je je uit om de douchen en dan wordt het water niet warm. Moet je je weer aankleden om naar de receptie, waar ze vijf minuten lang onbegrijpelijke handelingen verrichten. En dan weer achteraan sluiten in de douche-rij.  Ook heb ik een pasje van de parkeergarages van Q-Park dat het niet doet. Daar zeggen de medewerkers dan: 'Dat ligt niet aan u, mevrouw, echt niet, die pasjes zijn van slechte kwaliteit.' 

En ik had gedoe met de Museumjaarkaart en met OV-chipkaart. Van die laatste had ik ongevraagd een nieuwe gekregen, maar de oude zat ook nog in de portemonnee, vanwege dat ik niet of de nieuwe pas direct al werkte. Ja dus en zo schreef het OV-chipsysteem telkens twéé ritten af. 

Dan ga je maar naar een loket, maar op het station willen ze geen meer meer mensen te woord staan. Op het moment je een lokettist een vraag stelt moet je voor straf al een euro betalen. Ik geloof dat het teveel gevraagd was om de dubbel betaalde ritten terug te krijgen. Dat oude pasje dat automatisch 20 euro oplaadt leegtrekken,  ik geloof dat ze dat uiteindelijk wel voor me deed, met aftrek van 2,50 voor deze handeling. Het resterende bedrag zou ik tzt wel op mijn rekening krijgen. Dat heb ik toen doorgeknipt en weggegooid.

Vandaag ga ik naar Amsterdam, eerst naar het Stedelijk, zo is het plan, en dan naar Leen. Als ik met de auto ga kost dat minstens 20 euro parkeergeld. Als ik met de trein ga zou ik met tram 12 vanaf Amstel en dan met tram 2 naar CS kunnen. Of een half uur lopen. Kortom: de hoogste tijd op met zoiets handigs als de OV-fiets te beginnen.

Zucht. Ik stel me voor dat het onduidelijk is hoe het werkt met die fiets. En dat er geen persoon is die het kan uitleggen. Dat het pasje het niet doet. Dat ik een lekke band krijg. Dat ik de fiets niet terug in de stalling krijg. Er is sprake van lockers waar ze in staan. 'Het is heel gemakkelijk', zeggen de mensen die ermee werken.

Dapper zeg ik tegen mezelf: Zonnetje! Je trekt er gewoon een uur voor uit. Soms vallen de dingen mee.

Geen opmerkingen: