zondag 27 november 2022

Lakmaker

Gelezen: De geschiedenis van mijn seksualiteit van Sofie Lakmaker, nu Tobi Lakmaker. Een aartsbrutaal lesbisch meisje dat nu als jongen door het leven gaat. Heerlijk. Over vriendjes en vriendinnetjes. En haar baantjes. Ik heb de neiging te schrijven wie zij is en hoe zij in het literaire wereldje ingebed is, maar doet dat ertoe? Het werkt wel in de publiciteit. Haar uitgever is haar halfbroer (Daniel van der Meer van uitgeverij Das Mag), haar moeder was auteur Joosje Lakmaker die aan darmkanker overleden is. Die was getrouwd met historicus Tom van der Meer die bij het Rijksmuseum werkt, de vader dus van die Daniel. Sofietje was ook nog een tijdje geliefde van Daan Heerma van Vos die daar een boek over schreef.

Dit autobiografische boek gaat over een studente die door de stad dwarrelt op zoek naar, ja op zoek naar wat. Een doel in het leven. Er zijn diverse geliefden, na de eerste jongens vooral meisjes. Ze schrijft met grote (zelf)spot over dat grote zoeken. Omdat ik zelf ook een lesbisch meisje was in die jaren (maar dan veertig jaar geleden) gevoel ik grote herkenning met haar en haar levensgevoel. Alleen heeft deze persoon de wens iets meer een jongen te zijn dan een lesbisch meisje. En daarom is ze nu in transitie zoals dat heet en heet ze Tobi en hij. Ik viel op lesbische meisjes die liever een jongen wilden zijn, al vond ik dat onzin. Ik vind jongensachtige meisjes leuk en laten ze vooral jongensachtige meisjes blijven, zou ik zeggen. Maar daar gaan ze natuurlijk zelf over.

Het is een heerlijk boek. En brutaal en daaronder natuurlijk een kwetsbare ziel. Het raakt van alles.

Geen opmerkingen: