donderdag 3 november 2022

Abtei

Vandaag mag Bobby zeggen waar we naar toe gaan en hij kiest een uitstapje naar Abtei Königsmünster in de stad Meschede. Er is daar een kloosterboekhandel, een kloosterrestaurant, een smederij en een meubelmakerij. (En een gymnasium en een groot gastenverblijf). De kerk heeft een bouwstijl uit de jaren zestig, echt niet mooi, maar de winkel is mooi en inspirerend. 

Als we vragen of we in de smederij mogen kijken is dat ook ontzettend leuk. Ze maken / verkopen er onder andere windgongen (‘windspinners’) die ik erg mooi vind. Zelf noemen ze ze ‘spiralen’. Deze op de foto hang buiten en is verroest (verweerd, geoxideerd) maar ze hebben ook fel glanzende edelstalen voor binnen. Lijkt me echt wat voor in mijn kapelkamer. Maar best prijzig, dus ik ga er even over nadenken. Twee jaar geleden stuitte ik in Saarburg ook op twee stalen objecten die het leuk doen in onze achtertuin. 

In de winkel vind ik trouwens ook een geestige ansichtkaart genaamd ‘Geschwisterliebe’, die iets raakt uit onze jeugd met vijf zussen en één (jongste) broertje. Ik stuur hem naar de familie-app van de Geschwister. 



Leuk aan kloosterwinkels is dat je er altijd wel iets vindt dat aanhaakt aan een vraagstuk waar je mee bezig bent. Nu vind ik Bleiben. Umarmen was man sich nicht ausgesucht hat van Thomas Quartier. (De laatste tekening van de nieuwe bolide is er een voorbeeld van.) Ik check of het boek niet in het Nederlands is verschenen, en/of in de bibliotheek te leen, maar daar is het uitverkocht. (Blijven. Omarmen wat op je pad komt, heet het). 

Thomas Quartier blijkt in Nederland dit jaar Theoloog des Vaderlands. Hij is geboren en getogen in het Duitse Kranenburg net over de grens bij Nijmegen,  studeerde theologie in Nijmegen en is daar nu hoogleraar, en hij woont in een dominicaner abdij in Leuven. Dit boek is geschreven in de Coronatijd toen we allemaal vooral thuis moesten blijven. Dat was voor kloosterlingen op zich niet zo’n uitdaging, maar die hebben ook hun uitdagingen. Ik ben benieuwd wat het boek me aan inspiratie geeft. 

Op internet zoek ik wat rond naar windgongen en windspinners, die daar veel betaalbaarder zijn dan dit edelstalen meesterwerk. 




Geen opmerkingen: