Ik heb nieuwe vrienden gemaakt. Garage Ostade in De Pijp. Vanochtend rijd ik de Celica om klokslag 08 uur binnen en Mevrouw Ostade zegt: 'Had u niet een Nissan 100NX?' 'Jazeker', zeg ik, 'en die heeft ú afgekeurd. En toen had ik bijna een jaar geen auto.'
Graag een grote beurt, en wat mij betreft zijn er drie kwesties: A. heb ik problemen met het starten, de eerste twee minuten moet ik gas bijgeven anders slaat de motor af. B. Als ik de achterruit sproeier slaat ineens de wisser niet meer uit. C: Na drie maanden is de olie op. Gaat het dashboardlampje onrustig flikkeren. Maar ik zie geen plasjes olie onder de auto.
Graag een grote beurt, en wat mij betreft zijn er drie kwesties: A. heb ik problemen met het starten, de eerste twee minuten moet ik gas bijgeven anders slaat de motor af. B. Als ik de achterruit sproeier slaat ineens de wisser niet meer uit. C: Na drie maanden is de olie op. Gaat het dashboardlampje onrustig flikkeren. Maar ik zie geen plasjes olie onder de auto.
Mevrouw Ostade belooft binnen een uur te bellen wat er mis is met de auto. Maar ze belt niet. Om 12 uur bel ik haar maar: Is er dan helemaal niets mee?
Als ik de Celica op ga halen nemen we eerst de rekening door. 245 euri. Niet niets voor een auto waarmee niets aan de hand is. Enfin. Het startprobleem hebben de mannen wel geconstateerd, maar ze kunnen er geen oorzaak voor vinden. Ze hebben nu maar een anti-vochtbehandeling gegeven. Voor het olieprobleem zien ze ook geen directe oorzaak, maar daarvoor hebben ze een olie-treatment toegevoegd aan de olie. Misschien dat dat helpt. En dan die wisser. Er zal wel een contactje klapot zijn. Iets doorgebrand. Shit happens. Nee, maken heeft geen zin. Het zou waarschijnlijk gaan over een contactplaatje, zo'n onderdeel van 250 euro. Het sproeien en wissen moet ik maar apart aanjagen. Dat doe ik inderdaad al weken. Ze voorspelt bij de volgende Grote Beurt (over 15.000 km) een nieuwe distributiesnaar en een nieuwe uitlaat.
Als we de rekening helemaal doorgenomen hebben zegt ze - ongelogen - (en spontaan!): 'Wat een geweldige auto heeft u toch. Mooi speciaal model, goeie kleur! Ik vind dat zo leuk als een dame daar aandacht voor heeft! Dat zie je haast nooit.' Daarna begint zo ook nog complimenten uit te delen over mijn betaalpas - met daarop een tekening van mij in de Nissan - dat háár dat nog nooit gelukt is een afbeelding op haar pasje te krijgen. 'Zeker nu ik zo'n lelijke oranje van de ING heb is de behoefte eraan extra'.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten