zaterdag 2 mei 2009

Stort Tranen Uit

Leuk toch om op je verjaardag vrienden te hebben die je al heel lang kent. Marg en Hani501 ken ik al meer dan 30 jaar. Wij studeerden in Groningen en hadden een cabaretgroep Stukken Beter. Wij ontmoetten elkaar op de gristelijke studententenvereniging Hendrik de Cock en hebben alle drie van huisuit een snik naar meerstemmige muziek.

Een van onze lijflieden was Stort Tranen Uit Schreit Luide Weent En Treurt, Ach Dunkt mij Dat mij 't Herte Berst En Scheurt... Die deden we twee- een driestemmig, al naar gelang. Ook dat is alweer terug te vinden op internet. Hoe is het mogelijk! Bijna elke verjaardag doen we het weer even, de zangen onzer jeugd liederen ophalen. Ik zie nu dat dit lied geschreven is vanwege de dood van prins Willem 1. Dat gaat toch over aanslag op Willem van Oranje?

We hebben een keer in de stationshal van Groningen Ik Kniel Aan Uwe Kribbe Neer gezongen. Ca 1978 zal dat geweest zijn. Met zijn vieren. Gingen we alle vier in een andere hoek van de stationshal staan en elke onze partij zingen. Voor de voorbijgangers was het volstrekt onduidelijk waar het geluid vandaan kwam. Heel mooi was dat. Nu doen we die liederen nog een keer. Tekst en melodie staan in het geheugen gegrift.

Voor het menu was gekozen voor het Marokkaanse smaakpalet. Harari-soep, taboeleh, falafelballetjes, kippepoten, sperzieboontjes, tuinboontjes. Heerlijk roepen alle gasten bij voortduring. Zelfs Riemer lust het. 'Riemer, kom je nog een keer kippenpoten en falafelballetjes eten? vraagt Bobby als Riemer naar huis moet. 'Jajaja', roept Riemer enthousiast. 'Mama! Ik mag nog een keer kippenpoten en falafelballetjes komen eten!' En nu is Leen jarig en mag ik alwéér bij Riemer eten.

Geen opmerkingen: