dinsdag 5 mei 2009

Pasjesleed

Naar Parijs, o wat is dat alweer lang geleden, had ik voor de verandering eens een kléin portemonneetje meegenomen. In plaats van de dikke portefeuille met de vele vele vele vakjes en pasjes en digitale lidmaatschapskaarten. In dit kleine portemonneetje passen vier pasjes, papiergeld en kleingeld. Kan zonder al te veel bultvorming gewoon in de achterzak. Wel zo veilig in een vreemde stad. Toch?

Op de derde dag daar blijken beide pasjes geknakt. Zowel de giropas als de creditcard. Ze zijn niet doormidden, maar ook niet meer recht. Dat levert in menig pin- of geldautomaat een storing op. In de meeste, kunnen we wel stellen. Alleen bij de Rabo-automaat in mijn eigen straat kan ik nog geld scoren. Dus dan ga je even het probleem negeren. Maar bij tanken, parkeren, boodschappen halen, álles doe je met de pin, overal vang ik bot.

Dus ik de bank gebeld. Sinds enige maanden niet meer de ouwe getrouwe blauwe Postbank, maar een oranje ING. Spraakcomputer. Ze vinden het niet zo nodig, want die nieuwe betaalpas komt vanzelf, vanwege die overstap van Postbank naar ING. Ik sta op de lijst voor binnen vier weken. Met veel moeite haal ik de telefonist over mij toch binnen vier werkdagen een nieuwe pas te bezorgen. Nee die 7,50 euro kan me niet schelen. Ik wil graag een nieuwe pas.

Nou ja, zonder alle details uit de doeken te doen... na twee weken en vijf brieven ligt er bij het Postkantoor een nieuwe pas voor me klaar. Het is de creditcard. Die doet het nog niet doet, daar moet ik eerst nog 5 brieven voor afwachten. Veiligheidsbeleid. Maar géén betaalpas. Weer gebeld naar die spraakcomputer. Uiteindelijk krijg ik weer een behulpzaam jongmens aan de lijn, dat zegt: 'Nee, er staat niets in het systeem.' Alsnog in het systeem ingevoerd.

Pasje arriveert afgelopen zaterdag. Met brief dat ik mijn oude pasje gevoeglijk kan doorknippen. Onmiddellijk doen, verordonneert de ING. Maar, nieuwe pasje doet het niet. Niet bij de bloemenman, niet in de Rabo-automaat, nergens. Telefoneren kan pas maandag. Kantoortijden. Maandag first things first gebeld. Pasje doet het niet, zeg ik tegen nu een Friezin. Klopt, zegt de Friezin. Pasje had geactiveerd moeten zijn. Lading pasjes van afgelopen week is per ongeluk niet geactiveerd. Foutje van ons. Als het goed is gebeurt dat deze week nog.

Geen opmerkingen: