dinsdag 11 augustus 2009

Jan Garbarek

Ik heb een nieuwe vriend Aad die alles - maar dan ook alles - van muziek weet. Vorig weekend was hij te eten en hebben we vrijwel de hele avond over jazz gepraat. Nou ja, hij heeft vooral gepraat. Omdat ik een beetje indruk terug wilde maken, ik ben best wel een beetje competitief, duwde ik mijn cd Starflowers van de Noorse Sinikka Langeland (ECM) quasi achteloos onder zijn neus. Dat werkte. En zo kwamen wij te praten over de Noors-Amerikaanse saxofonist Jan Garbarek, die ik ooit al eens genoemd heb in samenhang met het Hilliard Ensemble.

Enfin, 24 oktober a.s. komt Garbarek naar Rotterdam. Zodra de kaartverkoop gestart zou zijn zou Aad bellen. Hij belt net. De kaartverkoop is nú van start gegaan. Dit als tip voor de liefhebbers. Ik kan het iedereen aanbevelen. Garbarek is prachtig.

Tekst op de site van Lantaren Venster: 'Niemand speelt saxofoon zoals Garbarek. Zijn geluid is een onmiskenbaar handelsmerk. In zijn composities en improvisaties is hij een meester in het scheppen van kleurrijke muziek die het hart direct raakt. Brede klanklandschappen ontwikkelen zich vanuit absolute rust tot expressieve uitbarstingen, die kalmeren in een sfeer van sereniteit. Soms klinken hymnes door. Zijn muziek klinkt simpel en complex tegelijk zonder saai te worden. In Lantaren Venster wordt hij vergezeld door meesterdrummer Trilok Gurtu uit India. 'Een garantie voor een buitengewoon concert.'

Geen opmerkingen: