vrijdag 28 augustus 2009

Jong en Soepel (4)

Vandaag naar de shiatsu - craniosacraal therapeute. Ze is weer terug van vijf weken weg. Ik weet niet wat ze doet, maar ze maakt alles goed wat de Huisarts en de Fysio laten liggen. Voor wie het zich niet herinnert: het is de jongedame over de dunne-darm-meridiaan begon. Ditmaal vraag ik haar de oren van het lijf, hoe ze dit zo geworden is en hoe en waarom. Als ik dan alles wil weten: ze geeft me drie titels op om te lezen.

Wat is dat dan, Lucie Theodora, craniosacraal? Wat doet ze? Allereerst zegt ze al vrij snel: 'Volgens mij heb je heel erg pijn, ik kan je nauwelijks aanraken', en daar is de eerste hulpverlener is die dat zegt en ben ik haar diep dankbaar. Erkenning. Maar wat ze doet?

'Het craniosacrale systeem bestaat uit de hersenen, het ruggenmerg, het dikke vlies dat daar omheen zit en het hersenvocht dat tussen die twee vloeit. Het geheel wordt omgeven en beschermd door de botten van schedel (cranium) en wervelkolom tot onderaan het heiligbeen (sacrum). Binnen dit systeem bevindt zich ook het zenuwstelsel

Het craniosacrale ritme is een beweging die het hersenvocht creëert waardoor de botten van de schedel uitzetten. Als gevolg hiervan worden de wervels een beetje uit elkaar geduwd en roteert het sacrum naar onder en naar buiten. Het is een uitzettende en inkrimpende beweging die je zou kunnen vergelijken met de beweging van eb en vloed. Het craniosacrale ritme is overal in het lichaam te voelen.

Je zou dit ritme kunnen beschouwen als de ademhaling van het zenuwstelsel. Een storing binnen dit systeem kan een grote variëteit aan klachten veroorzaken. Het ritme geeft de therapeut informatie over het functioneren van dit systeem. De therapeut gaat daar waar nodig, met het ritme mee en oefent een lichte druk op het systeem uit. Het lichaam wordt hierdoor uitgenodigd om zich te ontspannen, ruimte te scheppen en zich te herstellen.'

Is het te volgen? Ik voel het echt. En gewaarwording in het hoofd van de
uitzettende en inkrimpende beweging die te vergelijken is eb en vloed.

Geen opmerkingen: