zondag 12 september 2010

De gele keuken

Ik krijg Nieuwe Vrienden te eten en wil graag goed uit de hoek komen. Dus ik pak uit met de Indiase keuken. Vooraf spinaziesoep, dan Bengaalse vis met rijst, een groentencurry en een komkommersalade, alles excellent gekruid, en als toetje het toetje Nut Explosion (ijs) van Excellent van AH.

Vroeg in de ochtend sta ik al in de keuken komijn- en korianderzaad te roosteren. Het hele huis geurt exotisch. Het is wel een heel gedoe alle ingrediënten in huis te krijgen, zo heeft AH geen sperziebonen en spinazie geleverd gekregen. Ik ben in de veronderstelling dat ik twee pakken spinazie uit de diepvries heb gepakt, blijkt dat als ik thuis ben boerenkool te zijn. Van die dingen. Op het laatst blijkt de kurkuma (koenjit) op te zijn, essentieel bestandsdeel van de Bengaalse visschotel. Bobby biedt aan in de Javastraat een goeie toko te zoeken en komt terug met een familiezak kurkuma plus maar liefst vijf zakken Pakistaanse zoutjes. In het kader van het thema-eten.

Op de foto bij het recept van de Bengaalse vis liggen maar zes stukjes vis, maar dat is een beetje verraderlijk. Let wel, het gaat hier om 1 kilo kabeljauw. En dat was niet teveel, ging schoon op.

Het dinertje voor zes pakt heel genoeglijk uit, ondanks dat er onderweg af en toe toch een kleinigheidje mis gaat. Wat precies, dat ben ik vergeten, het was iets met het overschenken via die Bengaalse visschotel in een ordentelijk schaal. Nu is een deel van de bamboe-keukenvloer geel. En de keukentafel ook. Van de kurkuma. Het geel is nogal hardnekkig. En er zijn nog zákken met Pakistaanse chips over.

Geen opmerkingen: