woensdag 1 september 2010

Prijsverhoging

Van de week heb ik het ineens een paar keer over postzegels. Dat komt omdat ik laatst besloten heb de oude moeders elke week een kaart te sturen. Zij ontberen immer de hedendaagse digitale communicatie en moeten het hebben van telefoontjes en bezoek. Kaartjes dus. Daartoe heb je een voorraadje postzegels nodig.

Vroeger stuurde ik heel veel kaartjes. Waar je ook kwam kocht je geestige ansichtkaarten en die deed je te pas en te onpas op de bus. Ik ontving ze ook veel. Toen was het openen van de brievenbus nog een feest. Toen was geluk heel gewoon. Nu liggen daar (mede door de nee/nee-sticker) van de vorige bewoners alleen nog kranten, rekeningen en bekeuringen. Eigenlijk houd ik heel erg van reclamefolders. Maar dit terzijde.

Dus ga ik even langs bij het TNT-Post Punt in de Read Shop te Capelle. De postzegel heeft ineens geen waarde meer maar een nummer. De postzegel met een 1 erop kost 44 cent. 'Nog wel,' zeg ik op bezwerende toon tegen Vinnie (alsof het hem iets kan schelen, maar enfin) 'want zo met zo'n nummer erop heb je geen besef meer van wat zo'n postzegel waard is. Die prijs gaat binnenkort omhoog.'

Wat een voorspellende gave weer, want wat lees ik nu? 'TNT Post maakt vandaag bekend in krantenadvertenties 'Een postzegel voor een brief of kaart tot 20 gram in Nederland wordt met ingang van volgend jaar 2 cent duurder. De prijs van een zegel gaat omhoog van 44 naar 46 cent. Ook een zegel voor een brief tot 20 gram in Europa stijgt 2 cent in prijs: van 77 naar 79 cent. De tarieven voor post buiten Europa blijven ongewijzigd. De postzegels voor het binnenland en Europa krijgen een nieuwe waardeaanduiding. Er komt geen eurobedrag meer op te staan, maar het cijfer 1 voor Nederland en 2 voor Europa.'

Geen opmerkingen: