vrijdag 24 september 2010

OV

Nu ik ineens onverwacht autoloos ben geraakt moet ik mij verhouden tot de afstanden van Amsterdam Oost (uiterste puntje) naar de rest van de wereld. Vandaag heb ik een afspraak op de Utrechtse Maliebaan. Bij mij neem je bus 37 naar het Amstelstation. Die gaat overdag zo eens per kwartier. Je stapt om 11.35 de deur uit (de GVB-app met alle vertrektijden doet het vandaag ineens niet) en ziet de bus van 11.40 aan je neus voorbij vliegen. Dat is balen en wachten tot 11.55 uur. Die bus is op tijd.

Om 12.14 arriveer je bij Amstel, maar de trein gaat om 12.15 uur, dus die is ook weg. De trein van 12.30 dan maar. Tijd om even een broodje te kopen en de Bruna door te snuffelen. Mensen zeggen wel dat je zo lekker kunt lezen in de trein, behalve dan in de spits, maar ook de trein van 12.30 uur is bomvol. Lekker lezen? Vergeet het maar.

Om 12.55 ben je in Utrecht, alwaar je je naar de Maliebaan moet vervoegen. Je loopt maar naar Bobby's huis, waar een fiets staat. Dan kun je beter je tempo bepalen. Men kan wel zeggen dat Amsterdam en Utrecht op spuugafstand van elkaar liggen, maar dat is niet helemaal waar. Een tochtje van hoogstens een uur per auto (van deur tot deur) is al gauw een tocht van twee uur per openbaar vervoer (van deur tot deur).

Dat wordt nog wat komende maandagmorgen. De boemel naar Capelle gaat slechts twee keer per uur, dus die moet je niet missen. Gelukkig hoef ik dan niet helemaal naar Amstel, maar kan ik naar het Muiderpoortstation. Om daar te geraken heb ik de keus uit bus 37 of tram 7, maar ik kan ook met de fiets. Dat is ca 10 minuten. Plus 10 minuten fiets op slot zetten plus kaartje kopen en naar het juiste perron lopen. Er zijn lange gangen bij Muiderpoort. Als ik om 08.30 uur wil beginnen, moet ik de trein van 7.22 uur van Muiderpoort hebben, dus uiterlijk om 07 uur de deur uit. Het is dus even onmenselijk vroeg opstaan als met de auto maar langer. Ik weet weer heel goed waarom ik - ondanks al dat rekening houden met de files - autorijden prefereer.

Geen opmerkingen: