zondag 12 september 2010

Schellingwouderpark

Toen dit nieuwe parkje afgelopen januari dit jaar was geopend had ik foto's gezien van een volstrekt kaal gebied: zonder gras, zonder struiken, laat staan bloemen. Nu ben ik helemaal verrukt: het is heel weelderig begroeid, je komt er via een voetveer die je als bezoeker zelf kunt bedienen. Je hebt fantastisch uitzicht over het IJ, de Oranjesluizen en de Oostelijke eilanden, en waant je in een landschap van eeuwen geleden.

Het is bedoeling dat hier een moerasomgeving ontstaat waarin de ringslang, de Noordse woelmuis, libellen en vlinders kunnen leven. Het gebied is een schakel in de groenstructuur van Amsterdam en verbindt Waterland en Amsterdam-Noord met het IJ. De verbinding sluit ook aan bij de provinciale ecologische hoofdstructuur.

Mijn iPhone heb ik voor de verandering een keertje niet mee, dus ik moet het nu voor dit blog doen met een gepikt plaatje. Daar wil ik graag bij vermelden dat het in dit Schellingwouderpark nu héél prachtig laatzomerig bloemig is.

Geen opmerkingen: