dinsdag 28 juni 2011

Grieks lampje

Al die ongelukkige Grieken op het journaal. Gaan ze morgen voor de miljarden bezuinigingen stemmen? Zo nee, wat dan? 'We zijn dood, we zijn hoe dan ook dood', zei een Griek op het journaal.

In mijn kapelletje luister ik wat naar de cd 'Sappho de Mytilene' van de Griekse zangeressen Nene Venetsanou en Angelique Ionatos. Aan mijn plafond hangt een glazen lampje dat ik onlangs op Samos kocht. De Griekse kalender met heiligen-iconen moet nog opgehangen. Mijn huis, mijn cd-kast, mijn hoofd zit vol voorkeur voor Griekenland. Fijnste vakantieland ter wereld.

Ik wil niet naar de Telegraaf en de PVV luisteren. Van-onze-belastingcenten. Maar iedereen praat ineens over de Grieken alsof het de grootste uitvreters ter wereld zijn. Misschien is het waar, maar het is niet mijn ervaring. Als toeristj heb ik er altijd met kleine ondernemers te maken gehad, die hard moesten werken voor weinig geld. Heel prettig, aardig, toegewijd en rommelig.

Geen opmerkingen: