donderdag 23 juni 2011

Openbare bibliotheek

Ik ben echt trots op het Javaplein, waar al dat leuke restaurant Badhuis  Java is en nu ook een gigantisch nieuwbouwproject met toren. Echt een eye-catcher. Vorige week aten we er met Bobby's moeder, met uitzicht op dit project en ik mijmerde: Wat zou er nu onderin dat gebouw komen. Daar zou nou een bibliotheek moeten komen!

De bibliotheek hier in de buurt zit/zat aan de Insulindeweg in een treurig donker laag jaren zeventig onderkomen. Ik heb de afgelopen weken al wel postertjes aan de ramen gezien, dat dat gaat verhuizen. Zal wel gaan sluiten, denk ik, in het kader van de bezuinigingen. Vandaag stap ik van de fiets af om die postertjes eens te gaan te lezen. Blijkt diezelfde bibliotheek nu aan het verhuizen te zijn naar datzelfde Javaplein!

Het regiohoofd van de bibliotheek: ‘Van uitleenfabriek zijn we veranderd in een punt waar je ook  terecht kunt voor cultuur, educatie en informatie. We willen een plek creëren waar we activiteiten kunnen organiseren en waar mensen elkaar kunnen ontmoeten. De oude accommodatie is daar niet echt geschikt voor.’

'De nieuwe bibliotheek wordt ruimer en flexibeler van opzet en gaat van een oppervlakte van 950 vierkante meter naar ongeveer 1.550 vierkante meter. Daardoor is het mogelijk allerlei plekken, noem het pleinen, te creëren waar verschillende activiteiten plaatsvinden. Daarmee willen we meer ruimte hebben voor activiteiten’, zegt Van Duinen. ‘Nieuw is bijvoorbeeld het reizenplein. De belangstelling voor informatie over reizen is groot en daar spelen we op in met extra aandacht voor dat onderwerp.’

De nieuwe bibliotheek aan het Javaplein wordt helemaal nieuw ingericht. ‘Het zal er fantastisch uitzien’, belooft Van Duinen. ‘Het is ook een enorme uitdaging om met het gegeven budget de bibliotheek een luxe uitstraling te geven zodat  het een grote wervingskracht uitstraalt. Sommige mensen zullen het misschien als een overbodige luxe ervaren en andere mensen zullen juist fantastisch vinden. Je ziet  dat er mensen uit deze buurt zijn, die naar de centrale bibliotheek gaan omdat ze dat zo’n fijn gebouw vinden. We hopen dat zij dat hier straks ook te vinden zijn.’ 

Ik word al bijna weer lid. Vergeet acuut hoeveel honderden euro's boetes ik de afgelopen jaren naar de OB gedragen heb.

Geen opmerkingen: