donderdag 9 juni 2011

Winnares

Het is 'n beetje stressig op het werk. Het gaat niet goed in de branche, het staat in alle kranten, en we hebben er mee te schaften. De boodschapper heeft het gedaan. Als er crisis is worden sommigen bozig. Die gaan naar doen.

Wij proberen vast te houden dat het een prettige branche is waar we in werken, met leuke mensen. Om op te peppen ga ik na het werk naar een bijeenkomst in de Schreijerstoren waar de boekverkoper-van-het jaar wordt bekendgemaakt en gelauwerd.

Dit jaar zijn er vijf vróuwen genomineerd. En wat voor. Ze zijn allemaal even levendig en ondernemend. Het zijn de uitbaatsters van kinderboekhandel De Boekenwurm in Maastricht, 't Boektiekje in Katwijk, Van der Meer in Noordwijk, de Caribische winkel Lucinda's Bookstore in Rotterdam en de Kookboekwinkel in Amsterdam. Merendeels eenpitters, merendeels met een liefhebbende man achter zich. Dit is van een heel andere orde dan de apenrots waar ik laatst was.

Als je ze alle vijf de dames op een rijtje ziet dan denk je: O! Daar wil mee aan tafel! We doen een Rondetafel. Wat een energie! Wat leuk! (Nou ja, of iedereen dat denkt... dat weet ik niet, maar ik denk het.) Dus nodig ik ze spontaan allemaal maar uit. De winnares is deze onderneemster uit Noordwijk. Dat wordt dus een etentje aan het strand. Mmm!

Geen opmerkingen: