zondag 29 april 2012

Doorbloeding

Om nog wat door te badderen in de stilte gaan we naar Sauna Den Ilp. Ik vind de sauna altijd afschuwelijk. De eerste ronde althans. Zo heet, zo benauwd, zo naar. Het is denk ik net zoiets als voor het eerst mediteren. Ik mis de afleiding: het boek, de iPhone, de computer. Je ligt daar maar te zweten. Of te wachten tot je gaat zweten. En dan schrikken  in die koude baden. En de confrontatie met al die lijven: prachtige jonge lijven, dikke middelbare lijven... Je kijkt een beetje uit een ooghoek, maar toch. Veel onrust in lijf en leden, zeg maar.

Wel lekker vind ik het buitenzwembad met harde waterstralen waar je jezelf helemaal kunt masseren tot alles rood is en jeukt. Dat is vast een enorme doorbloeding. Heel heilzaam.

En bij de tweede ronde ga ik het lekker vinden, lekker heet, lekker koud, lekker sensatie, lekker scrubben, lekker drankje, lekker eten... En als ik dan na de derde ronde in het Turkse stoombad geheel doordesemd thuis kom denk ik: Dát was lekker. Moest ik vaker doen.

Geen opmerkingen: