donderdag 23 juli 2015

Als een goede leunstoel

Natuurlijk heb ik weer de catalogus gekocht. Het is wel een dure hobby: museumbezoek. Want het bezoek is altijd zo overweldigend, daar moet ik thuis van bijkomen en herkauwen. Omdat bij muziek en beeld woorden me vaak tekort schieten ('het is mooi!', 'het is prachtig', 'het raakte me diep', 'het is krachtig', 'het is meditatief', 'het is van magische eenvoud', de kleurentreffen me', 'wat een eigenzinnige penseelstreek!', zeg het maar) is het fijn de kunstenaar-zelf of anderen over hem/haar te kunnen citeren. 

Het doel dat Matisse zich als kunstenaar stelde - zo zei hij in 1908: 'Een evenwichtige, zuivere, rustgevende kunst, zonder verontrustend of preoccuperend onderwerp, die voor elke hoofdwerker, voor de zakenman zowel als voor de literator bijvoorbeeld, een verzachting, een kalmerend middel voor de geest is, iets wat lijkt op een goede leunstoel waarin hij kan bijkomen van zijn fysieke vermoeienissen.'

Dat verzin je toch niet als je langs zijn werken loopt.

Geen opmerkingen: