zondag 19 juli 2015

'Monsters'

Nog steeds heb ik een snik naar op zondagmorgen een mooie katholieke mis om de hoek. De Jacobuskerk is dicht vandaag en daarom opteer voor de Gerardus Majellakerk aan de Vleutenseweg. Die is groot en majestueus en is een parochie in zijn eentje, waar in onze hoek van de stad zes RK-kerken één parochie vormen - waarvan er vijf wegens bejaardheid en leegloop moeten sluiten.

Deze kerk begint al om 10 uur, dus het is een beetje jakkeren aan de ontbijttafel. Ik heb hoge verwachtingen, zeg ik nog tegen Bobby. En dan bedoel ik: hemelse muziek, zowel koor als orgel, niet al te hoogbejaarde mensen en een wijs woord van een aardige levenswijze priester.

De werkelijkheid; een energieke niet te oude priester die in zijn preek het geloof en de katholieke leer als volgt samenvat: pastoraal werkers zijn narcisten, het gaat niet om aardig zijn maar om de Leer. En als hij het over de Leer heeft dan wijst de Kerk homoseksualiteit absoluut af ('Laatst sprak ik een man die heel ver was gegaan in de homoseksuele levensstijl...') en al helemaal transgenders ('dat dat wezen tegen de bisschop in durft te gaan!'), en Amerikaanse transgenders die hij zelfs monsters noemt. En abortus is moord,  daar is hij ook heel helder in. ('Laatst kwam er een heel onzeker meisje bij mij dat graag over het geloof wilde praten...'). En al die mensen die hem spreken zijn hem diepdankbaar voor zijn straffe stellingname, vertelt hij. Over narcisme gesproken.

De eerste minuten vind ik hem nog leuk en pittig, met zijn kritische opmerkingen over pastoraal werkers, al denk ik al wel: waar gaat dit naar toe? Het is te erg voor woorden, een soort steilvrijgemaakte katholieke kerk! Wat is dat kerkje met tachtigjarigen hier om de hoek dan lief liberaal.

Muziek - waar ik toch voor gekomen was - was er in het geheel niet. Geen orgel, geen koor, geen gezang. Sorry Bobby, zeg ik na afloop, dat ik je hiervoor wakker gemaakt heb.

Ik heb de kerk een mailtje gestuurd met de vraag hoe de voorganger van zondag heet. Hij heet Pater Elias. Hij is protestants opgevoed en later katholiek en monnik geworden. Hij komt uit Den Bosch, was daar 'programmadirecteur' van een katholieke piratenzender Radio Maria, en woont sinds een jaar in Utrecht.



Geen opmerkingen: