zaterdag 16 april 2016

De Helleveeg

Gelezen: De Helleveeg van A.F.Th. Van der Heijden. Ook weer uit de digitale bibliotheek, gelezen op de iPhone. Lees je nu alleen nog maar e-boeken, vraagt Bobby, die al sinds de afgelopen zomervakantie in Northumberland in Charles Dickens leest. 800 pagina's.  Ja inderdaad, niet uit principe, maar praktisch. Tegen de hoeveelheid boeken die ik in vakanties lees kun je niet kopen. In de meeste papieren boeken die nog ongelezen bij mijn bed lagen heb ik nu geen zin. Lezen uit de Digibieb is een uitkomst. Klein, licht, altijd bij de hand. 

Van der Heijden ben ik pas door Tonio gaan lezen, dat boek over zijn overleden zoon. Verpletterend was dat. En in De helleveeg was ik al eens begonnen, maar toen niet uitgelezen. Tante Tien, het monster dat de hele familie terroriseert, en wat een geschiedenis ontvouwt zich beetje bij beetje aan haar neef Albert Egberts, die de hoofdpersoon is in de hele reeks De tandeloze tijd. Het is zoals te doen gebruikelijk een breed uitgesponnen verhaal dat je aan de lieve lezers die het niet kennen en zouden willen lezen niet vooraf uit de doeken moet doen. Het is onlangs verfilmd. Zou ik de verfilming willen zien? Is er sympathie voor Tiny? Zonder sympathie kan ze niet boeien. Lijkt me een hele kluif voor een regisseur. Een schrijver kan beter met dergelijke mixed feelings uit de weg.

Geen opmerkingen: