vrijdag 1 april 2016

Franciscus

Overal in de stad hangen affiches van een tentoonstelling over Franciscus van Assisi, verteld door Henk van Os. Ze intrigeren. Veel spiritueel angehauchte mensen voelen zich zeer door hem geïnspireerd. En zo neem ik voor het eerst sinds weken (sinds de onverwachte instorting van mijn OV-chipkaart) weer eens de bus naar de stad. Op naar het Catharijneconvent.

Henk van Os, oud-directeur van het Rijksmuseum te Amsterdam, heeft zijn hele leven een snik gehad naar Franciscus en dan in het bijzonder naar afbeeldingen door de eeuwen heen. 2D en 3D. Ik denk dat ze Henk van Os zo prominent aan de tentoonstelling hebben toegevoegd om ook ongelovigen dat museum in te krijgen. 

Ik ben meer onder de indruk van het gebouw dan van de tentoonstelling, maar dat komt wellicht omdat ik niet met heiligen ben grootgebracht. Vanuit de kerk hoor ik prachtige gewijde zang, maar de deur is dicht. Helaas. 

De afdeling middeleeuwse beelden van vrouwen doet me meer.

Geen opmerkingen: