donderdag 21 december 2017

Boerenkool

Het is de hoogste tijd voor bloembollen in de moestuinbak, maar 'dat kan steeds niet want er staat nog prei en boerenkool in. de bloembollen moeten er uiterlijk deze week in. Vandaag eten we dus maar boerenkool. 

Het is een heel gedoe, eigengekweekte boerenkool klaarmaken. Het is niet voor niets dat ik dat nog nooit gedaan heb en dat ik dat gesneden koop. Bij de straatbbq hoorde ik al van een buurvrouw dat ze boerenkool altijd knípt. K. adviseert: 'Boerenkool moet je "ritsen".'  En: 'Je houdt maar weinig over. Voor een maaltijdje voor twee personen heb je 300 gram nodig, dat zijn wel twee planten.' Ik ben er dan ook een half uur mee bezig. Nee, volgend jaar een andere plant. Palmkool.

Ik vind wel een leuk recept met boerenkool in de óven. Je wokt de boerenkool samen met spekjes en wordt, en aardappelpuree met kaas erop. Mmm.

Geen opmerkingen: