zaterdag 23 december 2017

Bollen

Al weken tob ik zachtjes over de bloembollen. Ik heb heel veel bloembollen en helemaal geen plek voor bloembollen. Ik weet ook niks van bloembollen. Vorig jaar zetten ik gewoon hyacinten en blauwe druifjes uit de supermarkt in de tuin, maar ons tuintje is vol. Dit taakje moet vóór de kerst. Dan is dit tobben tenminste voorbij.

De geveltuin om de hoek is inmiddels aangeplant (zie foto) dus dat biedt perspectief. Daar poot ik eerst maar eens de 200-bollen-voor-100-dagen-bloei. Dat zie ik als mijn taak voor vandaag. Morgen doe ik de kerstboodschappen. Voorbijgangers (van hun huis naar AH en weerom) vinden het wel lollig en beginnen me vrolijk aan te spreken. Wat léuk dat jullie dat doen. Glim glim. Buurman Tommy heeft nog nooit bloembollen gezien. Zijn die zó klein? vraagt hij als ik hem het handvol anemonenbolletjes laat zien. Ja zo klein. Ik wist het ook niet.

En dan de moestuinbakken. Vorige maand had ik in een moment van ellend en kooplust allemaal zakken met bijzonder tulpenrassen gekocht, maar tulpen bloeien pas in mei, dan wil ik al lang weer aardappelen en sla. Het is een hele kwestie waar en hoe al die verschillende bollen te groeperen. Uiteindelijk heb ik per bak 9 vlakken gemaakt, 3x3, en die met bolletjes gevuld. Heel schematisch. Met educatieve bordjes erbij. Het is gebeurd. We gaan het allemaal zien. 

Geen opmerkingen: