vrijdag 29 december 2017

Zwanie


Dat is mooi wakker worden op 29 december: er is weer een koppel zwanen in de vijver voor ons huis. Wat heb ik die gemist. 

Ik weet niet of u het zich herinnert en of het u überhaupt interesseert, maar wij hadden hier zwanen en zwanenkinderen, wat de vijver en de buurt een hele extra boost gaf en saamhorigheid. Tot het laatste nest zwaneneieren geklutst werd, het ouderpaar in een depressie stortte en de moederzwaan het loodje legde. Vader dobberde nog enige maanden moederziel alleen rond en verdween uiteindelijk. Je hebt geen idee waarheen. 

Sindsdien zijn er alleen nog wat waterhoentjes en meeuwen in de vijver. Daar ontwikkel je geen band mee. Ik wilde net aan mijn terugblik op 2017 beginnen. Ik weet niet of de zwanen er in voorgekomen waren. Nu wel! Het hart licht er echt van op.

Geen opmerkingen: