zaterdag 26 mei 2018

Wasmeer

Er zijn veel discussies over Facebook, maar zelf heb ik er toch niet zo’n moeite mee. Het is niet meer het 'vrienden'-platform als de eerste jaren, nu is het meer een uitwisseling van sferen, activiteiten, nieuws, nieuwe ideeen. En advertenties die redelijk bij je passen. Theoretisch weet ik dat het gevaarlijk is dat bedrijven en overheden zoveel van je weten, en zou ik me er verre van moeten houden, maar op de een of andere manier dringen de gevaren niet genoeg tot me door.

Via deze onsympathieke weg kom ik achter heel wat concerten, tentoonstellingen, wandelingen, kranten-artikelen, en soms ook meubilair, kleding, tekenspullen en abonnementen. Soms ga ik erop in als een sympathieke organisatie hun magazine gratis aanbiedt. Zo ben ik ook ‘vriend’ van IVN, een instelling voor natuureducatie. Ik geloof dat het via hen is of via het Gooisch Landschap dat ik op de wandeling Laarder Wasmeer terecht kom. Nooit van gehoord. 23 minuten rijden van mijn huis, 5,6 km lopen en halverwege is het Theehuis, midden op de grote stille heide. Bluk heet dat nu. Het is een subliem behapbaar uitje, ook voor de wandeling in haar eentje. Vandaag ga ik met Zus1.

Het is wel even zoeken. Het gebied is bij Anna’s Hoeve, waarvan ik verwacht dat dat de naam van een restaurant is, maar dat is al lang niet meer zo sinds dat afgebrand is decennia geleden. Nu is het een nieuwbouwwijkje aan de oostkant van Hilversum. In ruil voor een bouwvergunning moest de gemeente nieuwe natuur maken en dat is dit Laarder Wasmeer geworden. Bos, heide, zandverstuivingen, meertje. Het ziet er heel authentiek uit, zoals eeuwen geleden grote delen van Nederland, maar dat is bijna allemaal verschwunden en dit is splitsplinternieuw. Je kunt er niet in, alleen omheen. Het hekwerk is gelukkig ijl, het stoort niet. Van Zus1 krijg ik allerlei Hilversumse lokale kwesties te horen die bij dit  gebiedje horen. Leuk is dat. 

Wel ligt aan de noordkant van het gebied de A1 en aan de oostkant de A27, dus je hoort soms veel snelweggedruis, maar de prachtige beelden zijn sterker dan de ergernis over het geluid. 

Er is trouwens niet een meer, zoals op het plaatje geschetst wordt. Dat is maar een kleine plas, meer een drinkplaats voor de ruige runderen die daar grazen. 

Geen opmerkingen: