maandag 28 mei 2018

CLE

Op de Facebookpagina Tin Pan Alley (inmiddels een geduchte concurrent van de pagina Oud Emmen) staat een foto van het oude GSG, met de vraag wie er op heeft gezeten. Tin Pan Alley was de naam van wat ik de volksmond de ‘koffiebar’ heette, daar werd wiet gerook en daar mochten wij nooit komen. Ik ben er (dus?) nooit geweest. 

Veel reacties op die vraag. Nou ik niet dus, want wij gingen naar het CLE op de Baander, later CSG. Christelijk Lyceum Emmen. Christelijke Scholen Gemeenschap. Daar zijn veel minder foto’s van. Het was wel een bijzonder pand onder architectuur. Dit was de hal, de aula. Wat een herinneringen liggen daar. Ik was niet erg gelukkig als puber, dus ook niet in deze aula. Dus de foto roept niet louter vreugde op. Maar dit terzijde. 

Links en rechts waren de garderobes. In een hokje rechts voor was een hokje met de conciërge. Daar was ook de chocolade-automaat. Later kwam er een grotere automaat met ook soep. Boven de ingang was de bibliotheek. Ik kan me zo alle lokalen voor de geest halen. Godsdienst, Engels, Duits, wiskunde, natuurkunde, scheikunde, tekenen, muziek. Gymnastiek... Nederlands en Latijn hadden we in de barakken. Voor de namen van de leraren moet ik vrees ik iets meer moeite doen. De bijnamen komen nog wel boven. Meneer De Wilde was rector, meneer Renkema conrector. Vati en meneer Mulder gaven wiskunde, eerst op de begane grond, later op 1 hoog. Volgens Vati was wiskunde het allerbelangrijkste vak. Dat zei hij zonder spot.

Meneer Meijer (Wietze) gaf Latijn. Van den Berg (Siepel) en De Jager (Bullie) gaven Nederlands. Beetsma en Appelhof gaven Engels. Een andere Mulder gaf natuurkunde, Nienhuis scheikunde. Venema gaf tekenen en Beeftink muziek. Vegter gaf biologie, Van Strien Frans. Brands Duits. Ik weet ze niet allemaal meer: geschiedenis (ook een Mulder?), aardrijkskunde, maatschappijleer en godsdienst blijven blanco. Misschien komt het nog, in de loop van de dag, en anders vult vast wellicht een der Geschwister de leemten aan.

Zus1 weet er inderdaad nog meer, maar niet van alle namen die zij noemt had ik les. Wij schelen vijf jaar. Zij noemt Jelsma gymnastiek, Stolk voor godsdienst, Bomhof gymnastiek, Spoelman geschiedenis, Terbijhe aardrijkskunde, Karssenberg natuurkunde. 

Er kwamen ook juffen voor gymnastiek en Engels, maar hun namen moet ik nog even uit het geheugen opdiepen. Ja! Daar komt er al één: Juf Troost voor Engels.

Verder lezen:
- O kijk, in 2013 wijdde ik ook al een blog aan deze school. Toen naar aanleiding van een lerarenfoto. https://lucietheodora.blogspot.nl/2013/04/historie.html?m=1
- Hier een artikeltje over de school. Er staat ook een klassenfoto op, met Vati erop. http://www.historisch-emmen.nl/centrum/baander/ba03.htm

Geen opmerkingen: