maandag 21 mei 2018

Gnoeg

Gelezen: Gnoeg is gnoeg van taalkundige Wim Daniëls. Van de bibliotheek. Opmerkelijk hoe anders je keuze van boeken is in de bibliotheek dan in de boekhandel. De laatste boeken die ik gekocht heb zijn Het werk van Renate Dorrestein, Ik, J. Kessels van PF Thomése en Time to Momo Berlijn. De laatste twee vielen me echter allebei nogal tegen en dan is het ineens zo sneu geld nu ik daar wat minder van rond te strooien heb. 

Wim Daniels zou ik niet gauw kopen, zoveel taalgrappen, wat moet je ermee, en die lees ik nu met veel plezier. Het zijn gebundelde columns van de radio. Overal haalt hij zijn materiaal vandaan. Overal wordt immers zoveel onzin verkondigd. Verkiezingsprogramma's van bijvoorbeeld de Partij voor de Dieren of de SP, hetTijdschriftengala. Of over het Koningslied. Ik lees er tegenwoordig vaak overheen, over onzin, dan leg ik de krant weg. Zou het een leuk vak zijn om overal de onzin aan te wijzen? Of word je daar ook wel eens gek van?

Geen opmerkingen: