dinsdag 8 mei 2018

De Spree

Nadat ik het Museum-Insel verlaat wandel ik verder langs de Spree. Zoals je in Parijs langs de Seine loopt en in London langs de Theems. Langs de Spree heb ik nooit eerder gedaan. Ik heb ook geen idee of de Spree een aantrekkelijke rivier is/was, of dat het vóór de Wende door de tweedeling van de stad in Oost en West lange tijd een uiterst treurige plek was. En dat het daarna nog even duurde. 

Nu is het een locatie vol vriendelijk vertier. Parkjes met strandstoelen. Blauwe regen. Op de rivier zijn geen andere boten dan rondvaartboten. Nergens is het druk. Wat een relaxte stad. Denk ik even.

Uiteindelijk kom ik weer uit bij de Friedrichstrasse waar ik de dag begon. Nog even overweeg ik om verder naar het Oosten te gaan, waar kunstschilders de Muur beschilderd hebben, maar op station Friedrichstrasse staan richting het Oosten de perrons mudjevol. Japanse toestanden. Dat wil je niet. Wegwezen dus. Het is 16 uur. De dag is vol en mooi geweest. Ik ga naar huis, een potje koken.

Geen opmerkingen: