donderdag 19 juli 2018

Mysticus


Het zijn onze jaarlijks weerkerende discussies op vakantie; ga je je geest vullen met oneindig veel nieuwe indrukken of ga je je geest een beetje laten leeglopen. En daarbij: alles wat we van onszelf en elkaar gewend zijn is tegenovergesteld aan thuis. Waar ik thuis behoorlijk ondernemend ben wil ik op vakantie vrij weinig. Bobby wil thuis vrij weinig en hier wil hij overal naar toe en alles bekijken. Hij zou ook alleen kunnen gaan, maar dan ben ik toch weer bang dat ik wat mis.

Vandaag wil hij graag we naar het buitenhuis van Dag Hammarskjöld, dat hier vlakbij in een natuurgebied ligt. Hammarskjöld was een Zweedse diplomaat in de jaren vijftig en secretaris generaal van de VN. Hij was vredelievend en invloedrijk, deelbelangen overstijgend, en geliefd, en hij kwam bij de vliegtuigongeluk om het leven in Congo in 1961. Onduidelijk of het wel echt een ongeluk was. Hij was een soort van mysticus, zegt men. Na zijn dood werden dagboeken gevonden vol levenswijsheden. Ze zijn toen gepubliceerd onder de titel ‘Merkstenen’ en dat wordt nog steeds verkocht. Bobby kreeg het boek pasgeleden op zijn afscheid van zijn baan.

Mij zegt deze Hammarskjöld niet zoveel, maar ik ga toch mee. Zijn huis staat in the middle of nowhere waar hij af en toe woonde als hij niet op vredesmissies was. Hij leefde alleen, had in elk geval geen echtgenote. Homo? 

Bij binnenkomst word ik onmiddellijk getroffen door een poster van een man aan dit strand met een wijsheid uit dat boek ‘Merkstenen’ namelijk: ‘Now you have been there - and it wasn’t much’. Dat spreekt mij natuurlijk aan. Vraag mij af of het diepe wijsheden zijn of tegeltjeswijsheden, je weet het niet. En daarbij: tegeltjeswaarheden zijn ook diepe wijsheden.

In de heuvels rond zijn huis ligt een meditatieplek: een grote cirkel van keien, en daarbinnen een grote kei met daarop het woord Pax. Vrede. Hoe zou hij dat gebruikt hebben? Of is het van na zijn dood? Na het zien van al die foto’s van vergaderingen van de Verenigde Naties stel ik me voor hoe een vergadering van al die wereldleiders op deze plek zou uitpakken. Al die leiders zonder al dat uiterlijk vertoon. 

Zeg ik tegen Bobby dat ik net zulke dingen denk als deze Dag, namelijk: ik hoef niet overal naar toe, want uiteindelijk gaat het gaat om vrede in jezelf en met jezelf, en dat we als we zeggen dat we liever thuis blijven misschien ook wel mystici zijn.





Geen opmerkingen: