donderdag 6 december 2018

Het profiel

Sommige mensen willen vooral graag weten of ik solliciteer. Eigenlijk is dat het belangrijkste wat ze willen weten. Ja, zeg ik dan, ik solliciteer. En nee, niet omdat het moet, maar omdat ik wil. Ik wil graag werken. Ik zoek een baan die me leuk lijkt, die mij past en een organisatie waar ik enige voeling mee heb. Een baan waar ik zin in heb. De vacatures zijn er best. Het is elke week weer leuk om jezelf te verrassen met een droom van iets waar je zin in hebt. 

Ik ben ervoor gewaarschuwd. Natuurlijk, je weet het en je pansert je ertegen. En steeds weer denk je: Nee heb je, ja kun je krijgen. Maar toch doet het elke keer weer au. Hoe ze het ook formuleren. Het gaat gewoon om de leeftijd.

'Bedankt voor je reactie op bovenstaande vacature. Wij hebben jouw CV bekeken. Het is een veelzijdig en mooi CV! Desondanks is het niet geheel wat wij zoeken en hebben we andere kandidaten die beter aan dit profiel voldoen.'

'U heeft gereageerd op de vacature. Tot onze spijt moeten wij u meedelen dat u niet bij de geselecteerde kandidaten zit, die we op korte termijn op gesprek uitnodigen. Conform onze sollicitatiecode zullen wij uw brief en CV vernietigen. Wij danken u voor uw belangstelling en wensen u veel succes met eventuele andere sollicitaties.'

'Hiermee komen wij terug op je sollicitatie. De sollicitatiecommissie heeft inmiddels een eerste selectie gemaakt uit de reacties op deze vacature. Helaas behoorde je niet tot deze selectie. Graag houden wij je gegevens 6 maanden in portefeuille. Indien er binnen deze periode een vacature ontstaat die interessant voor je zou kunnen zijn, zouden wij je hiervoor kunnen benaderen. Indien je dit niet op prijs stelt, kun je dit middels een reply op deze mail kenbaar maken en vernietigen wij je gegevens direct.'

'Hierbij bevestigen wij de ontvangst van uw sollicitatie. Na de sluitingstermijn zal een selectie worden gemaakt uit de binnengekomen sollicitaties voor een kennismakingsgesprek. Indien wij nader met u kennis willen maken, hoort u dit uiterlijk in week 46. Wanneer u geen uitnodiging ontvangt betekent het dat wij kandidaten hebben die beter in het profiel passen. Mocht dit het geval zijn dan danken wij u bij voorbaat voor uw belangstelling in onze organisatie en wensen u veel succes met eventuele overige sollicitaties.'

En zo heb ik er nog veel meer.

Geen opmerkingen: