zaterdag 8 december 2018

Uit in Utrecht

Eindelijk gaan Leen en ik eens uit in Utrecht (Stadsschouwburg). Omdat we meestal maar weinig bijpraten rond een voorstelling gaan we vandaag vooraf uit eten. Leen is - afgezien van haar maandelijkse uitjes naar Parijs - nogal eenkennig Amsterdams. Zij vindt Utrecht heel exotisch, en ik wil natuurlijk wel goed voor de dag komen. Niet al te provinciaals. Geen Apeldoorn. Dus stel ik iets heel hips/jongs/kleurigs voor en verzeilen wij bij de Streetfood Club aan het Janskerkhof. 

Leen heeft mij wel eens verteld dat zij enigszins in paniek kan raken van onvoorziene omstandigheden en dat Riemer en Ekfa haar dan redden. Ik zie haar doorgaans alleen voorziene omstandigheden dus ik maak dat niet zo mee. Maar deze Streetfood Club is duidelijk zo’n gevalletje. Het is nogal populair en er staat een rij van hier tot Tokyo. We moeten even wachten tot we een tafel krijgen. ‘Als dat maar goed gaat!’ Ze appt een foto van de rij naar het thuisfront. ‘Ik sta in Utrecht in de rij voor het eten’. ‘Je moet een beetje vertrouwen hebben’, zeg ik, ‘we hebben ruim de tijd.’ Die tegeltjeswijsheid van mij appt ze dan ook maar door naar Ekfa en Riemer. 

Binnen tien minuten geraken we op een lounge-zitje onder een oranje kerstboom. Het lijkt wel of we in Parijs zijn, zo exotisch. En het is gewoon Utrecht! Het is er kleurig en vrolijk, en er werken allemaal vriendelijke jonge mensen die zorgen dat ondanks die rij (die de hele avond duurt) alles heel smooth verloopt. Je bestelt steeds kleine schoteltjes, tapas-achtig, heel mooi en lekker. Het uit eten gaan is hier zo’n Erlebnis dat we bijna niet aan bijpraten toekomen en ook nauwelijks meer een theateravond aan kunnen.

‘Ik verheug me nu al op je blog’, zegt ze.

Na afloop van de voorstelling theater regent het behoorlijk. Toch wil Leen lopend naar het station, want die Utrechtse bussen en het Utrechtse stationsgebied kent ze niet. Ik duw haar echter in de eerste de beste bus die deSchouwburg aandoet: bus 28 richting Vleuterweide. Ik zie de paniek alweer in haar ogen. Vleuterweide? Wat is Vleuterweide? ‘Alle bussen hier gaan naar het Centraal Station’, leg ik uit. ‘Maar deze stopt op het Jaarbeursplein! Daar ken ik het niet!’  

Mooi dat ze nog eerder terug in Amsterdam is dan ik in Zuilen.

Geen opmerkingen: