donderdag 20 december 2018

Bussen

Ik wil naar het Centraal Museum, maar het regent. Een half uur fietsen is dan geen pretje. Dan kan je met Bus 3 of Bus 27 naar het Vredenburg of het Neude, vanwaar er een overstap is op een soort Buurtbus 2 naar het Museumkwartier. Niet zo frequent, maar als je een beetje uitkient is het te doen. ‘n Half uurtje. Héén althans. 

Maar terug? Die Buurtbus 2 gaat van het Museum over de Tolsteegbrug niet zo frequent met een grote slinger naar het CS terug. Maar zowel deze Buurtbus 2 als mijn Bus 3 (Zuilen) zouden langs het vernieuwde en vorige week heropende busstation Centrumzijde rijden. Dat zou handig kunnen zijn. Wel twijfel je of je niet beter kan gaan lopen. en ja hoor want nar een kwartier wachten blijkt de eerstvolgende Buurtbus uitgevallen. Dan toch alsnog maar lopen. 

Hoe op dat nieuwe Busstation te geraken is nog wel een puntje. Ik heb wel eens tekeningen gezien waaruit bleek dat ze zorgen dat wandelaars uit de stad niet meer lopend direct van het Moreelsepark naar het busstation in kunnen. Vanwege de drukte met voetgangers, fietsen en bussen en het gevaar. Dit lijkt me een mooi moment om de situatie (die er op een pr-foto onwaarschijnlijk strak uitzag) eens te onderzoeken. 

Bij de bouwput die Utrecht CS is verandert alles voortdurend. Ik heb er vast wel eerder over geklaagd. Als je gewend bent aan de nieuwe situatie en je weg weet te vinden, dan bouwen ze weer nieuwe oplossingen. Hoe ga je als stad om met de hysterische reizigersstromen daar. 

Zo was er tot anderhalf jaar geleden altijd een busstation Centrumzijde, tevens taxistandplaats, maar die werd anderhalf jaar geleden opgeheven. Alles verhuisde naar Jaarbeurszijde, op zich redelijk overzichtelijk, maar onze bussen naar Zuilen (3, 4 en 5 en 120) vertrokken wel op twee ver van elkaar verwijderde perrons. Het vraagt kennis en strategisch inzicht om een gewenste bus te halen. Niet erg als je het eenmaal snapt, maar voor bezoek is het nogal een drempel, hoor ik vaak. 

Omdat Bus 2 dus niet komt ga ik toch alsnog maar lopen. Tolsteegbrug, Catharijnesingel, Moreelsepark. Daar zie ik voorbij de bouwput het strakke vernieuwde busstation wel liggen, maar no way dat je daar lopend naar toe kan. Je móet met de roltrap omhoog: het laatste stuk oud Hoog Catharijne in. En dan ergens bij het begin van de stationshal weer naar beneden. Via straatniveau kan het niet, nee, zeggen de verkeersregelaars. Dat ga ik dus niet doen. 

Geen opmerkingen: