dinsdag 11 december 2018

Te Almen

De bolide doet het toch goed tegen werkelijk elke achtergrond! Hier  staat ze te Almen. Luigi is verhuisd van Amsterdam naar Almen. Nu de verbouwing en de verhuizing achter de rug zijn mag ik komen. Het is heel mooi geworden: veel sfeer, veel boeken, veel kunst, veel zitjes, veel ramen, veel uitzicht, vrij uitzicht, en alles op zeer behaaglijke menselijke maat. 

Voor wie het niet kent: Almen ligt in de Achterhoek, tussen Zutphen en Lochem. Het is een heel prettig dorp met name voor ontwikkelde pensionado’s. En daar komen er steeds meer van. Almen is een soort kunstenaarsdorp. Er is een ‘sociale’ supermarkt waar voornamelijk verstandelijk gehandicapte mensen werken. Er is een rijke mevrouw Pien Pon die veel goed doet voor het dorp en er behalve een galerie nu ook het Staring Museum STAAL heeft gebouwd, waar  de helft van de dorpsbewoners vrijwilliger is. Er is een leesclub, een filmclub, een concertclub, een borrelclub en een zwembad. DWDD-presentator Matthijs van Nieuwkerk woont er ook, parttime, lees ik in De Stentor. (En zo ontdek ik weer een nieuwe lacune in mijn algemene ontwikkeling. 'Kén je Pien Pon niet?' 'Eh nee, ik ken Pien Pon niet'. Zij is van de Groningse tak van de puissant rijke Pon-familie, autohandelaren en landbouwers).

Alle schoons wordt gedragen door de mensen uit het dorp. Helemaal ideaal. Het is er mooi, het is er stil, ons kent ons en iedereen zorgt voor elkaar. Zijn er ook vete’s te Almen, vraag ik, want dat hoort toch ook bij dorpen, maar die heeft zij nog niet ontdekt.

We maken een mooie wandeling om Almen heen en langs het riviertje de Berkel. ‘De Berkel is veel ouder dan de IJssel’, vertelt Luigi trots. De Berkel is decennia geleden vrijwel gekanaliseerd maar heeft onlangs al zijn bochten weer teruggekregen. 

Geen opmerkingen: