vrijdag 17 juli 2020

Frontenpark

Het bevalt me heel goed om een stad aan te vliegen via zijn parken en parkjes, de vlekjes groen op de kaart. Vandaag begin ik met het fonkelnieuwe Frontenpark aan de Noordzijde van Maastricht. Het ligt deels tussen snelwegen en verlaten fabrieken en deels bestaat het uit oude vestingwerken. Het is een prachtig stukje wildernis midden in een stedelijke omgeving. Wat een verschil met het romantische Jekerpark aan de zuidzijde van de stad. 

Maastricht heeft vandaag twee markten, één op De Markt en één op het Vrijthof. De commercie is wel heel belangrijk in het centrum van Maastricht: heel veel horeca en heel veel winkeltjes. Als je het mij vraagt veel te veel. Het is wel naar voor de mensen die het betreft, maar als een derde over de kop zou gaan zou dat voor het stadsbeeld niet erg zijn.

Maar het is de vermijden via de groene aanpak. Nu zit ik alle mijn indrukken te processen op een bankje aan de Maas. La Meuse.

Geen opmerkingen: