donderdag 16 juli 2020

Weer met het OV

Mijn eerste avontuur sinds corona met het OV, wat ik tot nu toe niet deed. Maar omdat Bobby nu donderdags naar zijn Rotterdamse Auntie gaat heb ik de bolide op dit moment alleen nog maat op dinsdag, zaterdag en zondag tot mijn beschikking. Maar ik heb behoefte aan uitstapjes. Dan maar weer in bus en trein.

Hoe zit het inmiddels met de Keuzedagen? Ik had al een paar keer  geprobeerd te bellen met de klantenservice van de NS, maar dat geef je na een kwartier in de wacht wel op. Mijn vraag is vast de vraag van duizenden, dus het zal zich wel wijzen en oplossen. En ja, de ‘gratis’ Keuzedagen (zes per jaar; één per twee maanden) blijven geldig tot het eind van het jaar.

Van mijn eerste rit met een Keuzedag, die je moet ‘ophalen’ uit zo’n kaartjesmachine op het station, herinner ik me dat je voor €5 extra Eerste Klas kon reizen. Dat lijkt me wel fijn in de coronatijd. Die optie Eerste Klas popt nu echter niet op in de automaat. 

De trein heeft vertraging, dus ik kan wel even langs de servicebalie. ‘Nee’, zegt de baliemedewerkster, ‘voor 5 euro bijbetalen voor de Eerste Klas? Nee, dat kan niet.’ Ik weet het toch zeker dan het kòn, maar ja. Wellus niets. En ach, ik blijkt helemaal in mijn uppie in de Tweede Klas Stiltecoupé, dus het is niet nodig.

Dan hebben we nog het vraagstuk mondkapjes. Ik heb eenvoudige Hema-mondkapjes aangeschaft. Hoe ik het ook draag, mijn bril beslaat. Dus ik zie geen flikker. Over dat fenomeen blijken alweer tientallen websites gemaakt. Vooral advertenties voor contactlenzen. Nu draag ik het mondkapje maar over de mond maar onder de neus. Ik zit toch alleen in de coupé. 

Het avontuur van op stap gaan. Ik kan het iedereen aanbevelen. De B&B’s die ik had uitgezocht waren allebei niet beschikbaar. Een nam niet op en een was verkouden. Dan maar in een hotel.

Geen opmerkingen: