zaterdag 11 juli 2020

Bloembloembloembloem

Zaterdagochtend bloemenmarkt. De tuin heeft de laatste weken te weinig aandacht gehad, eerst door de aanhoudende hitte en vervolgens door de druil. Hoogste tijd dus voor een visite aan de plantenmarkt. Voor de moestuin eerst maar eens twee paksoi, twee kropsla, een boerenkool en een paarse basilicum. En voor in de woonkamer twee bossen oranje dahlia’s. Die bloemen van de markt zijn een stuk vetter en uitgesprokener dan de magere bosjes van AH. 

Dahlia’s vind ik prachtig. Laatst had ik een pot wit-roze dahlia’s gekocht voor Elly. Toen ik ermee aan kwam zetten zag ik meteen dat het helemaal geen bloemen voor haar zijn, veel te overdreven. Zij is meer van de subtiele. Toen had ik wel de verkoopster gevraagd wat de vooruitzichten zijn met dahlia’s in de pot. 

Het steekt heel nauw, had zij gezegd. Als dahlia’s in de regen staan worden de bloemen snot. En al te veel zon kunnen ze ook niet hebben. Ze houden het een à twee maanden vol. Nee, overblijven doen ze ook niet, het zijn knollen, die moet je ‘s winters drogen. 

Dus ik houd het nu zelf naar bij een bós dahlia’s.

Geen opmerkingen: