donderdag 31 juli 2008

Gay Pride 2009

Ben best blij met mijn functie op het nieuws. Want je scant een paar keer per dag de nieuwssites - niet te vaak om de informatiestress tegen te gaan, maar toch. En dan stuit je weer op het laatste nieuws van het ANP:

GGD wil feestgangers Gay Pride vaccineren
AMSTERDAM - De GGD Amsterdam vaccineert tijdens de Gay Pride homoseksuelen tegen hepatitis B. Ze hoopt acht- tot twaalfduizend mannen te kunnen injecteren, die zich tot nu toe niet hebben beschermd tegen het virus dat leverontsteking kan veroorzaken. Dat maakte de GGD donderdag bekend.'
'Verpleegkundigen en vrijwilligers van Schorer, belangenorganisatie voor homoseksuelen en lesbiënnes, staan vrijdag, zaterdag en zondag op diverse plekken in de binnenstad. Volgens de GGD lopen elk jaar tientallen mannen die seks hebben met mannen een hepatitis B-infectie op. Ze zijn vaak niet op de hoogte van de mogelijkheid zich te laten vaccineren, hebben het uitgesteld of wanen zich veilig omdat ze beschermde seks of een vaste partner hebben.'


Aanstaande zaterdag is het weer zo ver. Dan juicht de goegemeente weer voor tachtig boten met vrolijke homo's. Bij mij om de hoek. Als ik een fles rosé mee heb gaat het me best goed af. Maar diep in mijn hart vind ik die Gay Pride met al die juichtende menigten eromheen altijd nog een merkwaardige gewaarwording. Altijd al gevonden. Waarom juichen die mensen? Om die welgevormde mannen in lederen minislips?

En dat daar zaterdag allemaal GGD-zusters en -broeders (èn Schorervrijwilligers!) met injectiespuiten omheen gaan draaien, op zoek naar acht- tot twaalfduizend slachtoffers die ze een naald in de bil kunnen steken, maakt het alleen nog maar idioter. Als je bedenkt dat er - zeg - 100 broeders en zusters op pad gaan, dan moeten die elk 80 a 120 mensen prikken.

Geen opmerkingen: