vrijdag 25 juli 2008

Roze stofzuiger

Er zijn allerhande opvattingen over speelgoed en dingen die je kinderen cadeau doet. Voor veel ouders is elektronica fout en houten speelgoed goed, plat samengevat. Maar andersom komt geloof ik ook voor. Kinderen zijn erg gretig op cadeaus, en ik geef ze graag, maar het is best moeilijk. Voor Riemer nam ik, omdat Vespa bij hen gelogeerd had, uit Kroatië een Kroatisch mini-voetbalpakje mee. Het EK begon toen net. Ik vreesde nog even dat zijn moeders het te rolbevestigend zouden vinden, maar zo vatten ze het helemaal niet op. Ze vonden het leuk en hoopten zelfs dat het hem een beetje in zijn ontwikkeling zou sturen.

Riemer zelf reageerde echter helemaal niet enthousiast. Hij is namelijk erg op roze. Hij keek teleurgesteld de andere kant op en weigerde het pakje aan te trekken. Leen beloofde dat ze me a.s.a.p. een foto van Riemer in de voetbal-outfit zou sturen. Zij zag hem er namelijk op de crèche wel mee scoren. Maar of het al de volgende dag zou zijn kon ze niet beloven. De foto is nooit gekomen. Hij heeft dus het pakje nooit gedragen. Riemer niet zo op voetbal. Behalve dat roze zijn lievelingskleur is houdt hij van barbiepoppen.

Maar goed. Heeft ooit iemand gehoord dat een kind een stofzuiger cadeau krijgt en daar intens van geniet? Een roze stofzuiger? Het is heel flauw en voor de hand liggend om er grappen over te maken, dat je dat krijgt bij een zoon bij twee moeders. Maar die moeders houden helemaal niet van roze en zijn tamelijk stoer. Een leest altijd de krant, de ander voetbalt, om maar wat 'mannelijke' kwaliteiten te noemen, die in dit huisgezin prominent aanwezig zijn.

Mij levert dit alles weer een heerlijk plaatje op van mijn lievelingskind. Hij stofzuigt de ramen. Wil nog iemand lid worden van de Riemer-fanclub?

Geen opmerkingen: