dinsdag 15 juli 2008

Maki's

Zag laatst op AT5 dat Artis een eiland gebouwd heeft voor haar maki’s. Maki’s zijn ‘halfapen’, en wel van het Oost-Afrikaanse eiland Madagaskar. Het eiland op Artis heet Lemurenland. Er huizen drie soorten halfapen: de rode en zwartwitte vari's en de ringstaartmaki's.

(Blokje educatief: 'Lemuren horen samen met apen, mensapen en mensen tot de orde primaten. Ze hebben kleinere hersenen dan apen, een spitse en natte neus, grote ogen en brede vingertoppen. De vrouwtjes zijn de baas, verdedigen de groep en kiezen hun partners.')

De diertjes kunnen zich vrijelijk bewegen op dit eiland. Bezoekers kunnen erop en de dieren van dichtbij ervaren. Hun nachtverblijf is geïnspireerd op een traditioneel koningshuis uit Madagaskar. Artis wil de natuur dichterbij brengen en meer ruimte voor de dieren creëren.

Toen ik veertig werd ging ik op tekenles en wel te Artis. Om weer verbinding te krijgen met twee jeugdliefdes: het tekenen en het Noorderdierenpark. De eerste opdracht die we maakten was van de schildpadden, want die bewogen vrijwel niet. De tweede was van de ringstaartmaki’s. Die tekening is me zo lief dat ik eerlijk gezegd kwijt was dat ringstaartmaki’s niet blauw zijn.

Artis is geloof ik groot aan het verbouwen. Sinds de tekencursus kom ik er helaas veel te weinig. Die verbouwingen komen allemaal uit de koker van Artis’ directeur Haig Balan, las ik in de laatste HP/De Tijd. Hij is voormalig filmproducer. Hij schijnt de krankzinnig grote betonnen parkeerplaats naast de dierentuin ondergronds geplaatst te hebben en er ruimte voor de olifanten gecreëerd. Zijn visie op Artis is dat mensen er vooral komen om naar elkaar te kijken en dat het weer meer een mensentuin moet worden.

Website van Artis

Geen opmerkingen: