woensdag 4 februari 2009

De Blauwe Bol

Het is hoog tijd voor een nieuwe rijtjesfoto. ElsjeNínekeBéppieLúcieHelééntjePéterján, hier in de volgorde van links naar rechts LuciePeterjanBeppieElsjeHeleentjeNineke. We staan voor De Blauwe Bol in Emmen. Kijkend naar Broerlief schat ik in dat het ca 1965 was.

Het eerste wat ik bij deze foto denk is dat het mijn eerste eigen jurk is, niet langer een afdankertje van de oudere zusjes of het nichtje uit Coevorden. Een jurk van een beetje een harde stof, een soort neplinnen. Lichtblauw, roze en wit. Ik was er ontzettend trots op.

Het tweede wat me opvalt is de bol op de achtergrond - een heel pregnant beeld uit mijn jeugd. Blauw was-ie - jammer dat het geen kleurenfoto is. Tot mijn verrassing is hij als De Blauwe Bol onmiddellijk terug te vinden. De Blauwe Bol was een 'gasbol'. Er schijnen in Europa twee van te zijn. 'Met een hoogte van ongeveer 20 meter is het een markant herkenningspunt. Een symbool van een ingrijpende verandering in energiegebruik en economische ontwikkeling.' Hij stond aan de rand van het toenmalige 'dorp', wat je nu 'centrum' noemt, op een groot altijd bloemrijk grasveld op de grens met het industrieterrein waar fabrieken stonden als de Danlon en de Enka. Emmen was in de jaren zestig groeikern van Nederland.

Al googelend kom ik er achter dat deze Blauwe Bol eigendom is van gasbedrijf Essent en dat er momenteel een wedstrijd gaande is om er een kunstwerk van te maken met als motto living industry. 'De gasbol wordt een landmark voor de kunstenaarsgroep de Toyisten, de stad Emmen en de wijk Bargermeer. De Toyisten willen de gasbol beschilderen met als thema 'leven met energie'.

Het kunstproject

Geen opmerkingen: