dinsdag 24 februari 2009

Twitteren

Horendol word ik van Vinnie. Hij heeft zichzelf en ons aangemeld bij Twitter. Op Twitter schrijven mensen elk uur van de dag wat ze aan het doen zijn. In Spits van vandaag staat dat de hoofdredacteur van Spits vindt dat alle Spits-journalisten de hele dag op Twitter zouden moeten zitten omdat je daar allemaal nieuwtjes zou kunnen achterhalen. maar wat schrijven ze? 'Ik sta nu op'. 'Eerst een kopje koffie, dan kom ik'. 'Ik heb hoofdpijn, kom een uurtje later'. 'Ik ga nu op de fiets.' 'Ik zit nu in de metro.' 'Ik ben per ongeluk in de verkeerde metro gestapt.' 'Ik heb nu een afspraak met...' Moet ik dan schrijven: 'Ik heb net met Jean Christophe gebeld. Hij ijsbeerde onder het bellen.' Zou eigenlijk best leuk kunnen zijn...

Maar ja, voor we ons hier in storten, wat willen we met Twitter? Eerst maar eens onderzoeken dus. Het doel zou kunnen zijn: jonge lezers binden. Willen we ze aan ons binden door hen de hele dag te laten weten wat we doen? Waar we over praten? Met wie we bellen? Welke nieuwsonderwerpen het al dan niet gehaald hebben? Wat wil ik van andere mensen weten? Professioneel? Privé? Je kunt makkelijk de hele dag op Twitter zijn en melden dat je even niets beter te doen hebt dan Twitteren.

Natuurlijk zou ik het van énkele privépersonen best leuk vinden te weten wat zij per uur doen. Nichtje bijvoorbeeld is op bezoek bij Jongste Nichtje in Zuid-Afrika. Als zij toevallig al in het Krugerpark zijn, wat voor dier lopen zij nu weer tegen het lijf? Dat wil ik best weten. Of andere zaken...

Roro7 is niet zo voor twitteren. Ook niet met vriendinnen. Zij is juist blij is dat zij haar overdag onder werkuren níet op de hoogte stellen van hun wel en wee van minuut tot minuut.

Geen opmerkingen: