woensdag 18 februari 2009

De Ulmus

Om even terug te komen op mijn Bonsai Ulmus (zie aflevering Kruidenrekje): zó zag die er ongeveer uit toen ik hem kreeg. Mooi knoestig miniboompje. Je kunt erbij dromen dat je een grote tuin hebt. Of een eigen bos. Nu heeft hij dus al maanden geen blaadjes meer, hoogstens knopjes. Mijn vensterbanken zijn allemaal boven een verwarming dus dat kan de desastreuse factor geweest zijn. Sproeien, zeggen de kenners.

Ik heb iets met bonsai. Vroeger vond ik ze tuttig, tegenwoordig vind ik ze mooi. Ik denk dat dat is vanwege de dichte concentratie die de boompjes uitstralen. Ik kan fantaseren dat ik een grote tuin heb met oude bomen, of een heel bos. Planten met grote groene bladeren zijn veel gemakkelijker in de omgang, maar daar heb ik behalve in mijn douche geen plek voor. Anderhalf jaar geleden gaf ik Marga ook zo een op haar verjaardag - vanwege dat zij niet zo groot woont. Leek me mooi. Ze reageerde gematigd. Die bonsai heeft het niet gered. Ik dacht: ik begin er maar niet aan, maar ja, als je er een krijgt...

Instructietekst: 'Het woord bonsai (het is Japans) wordt gebruikt voor een struik of boom die in een schaal wordt gekweekt en de uitstraling heeft van een volwassen boom in de vrije natuur. Bon betekent ondiepe pot of schaal en sai staat voor plant of boom. Er zijn binnen- en buitenbonsai. Zet je 'binnen'- bonsai op een lichte plek. Droge huiskamer lucht vindt hij over het algemeen niet zo aangenaam. Besproei uw bonsai dan ook regelmatig. Geef hem om de dag een dompelbad, zodat de wortelkluit niet uit kan drogen. Het kan geen kwaad om de bomen ‘s avonds te dompelen tot de volgende morgen.'

Misschien moet ik een stripje gaan makelen over hoe het mijn Ulmus vergaat. Hij staat nu sinds twee weken op een te smal richeltje in de keuken (zie de foto van de kruidenrekjes). Daar is de temperatuur goed, want hij loopt weer uit. Maar het is een gevaarlijk punt waar hij staat. Hij is al een keer op de grond geflikkerd. Nu is het stammetje stuk.

Bonsai Ulmus afbeeldingen

Geen opmerkingen: